Kina

Billede af Per Korning Ove

Per Korning Ove

 

 

Til min 50-års fødselsdag forærede jeg mig selv en tur til Kina. Jeg har altid været utrolig fascineret af landets mystik, natur og kultur.

Rejsen begyndte på Københavns hovedbanegård. Herefter med bus til Malmø's lufthavn hvorfra vi fløj til Stockholm. Den efterfølgende flyvetur foregik med Air China over Ruslands vidtstrakte sletter til Beijing. Det var en lang rejse til et absolut anbefalelsesværdigt 14 dages ophold.

Turen foregik i 1992, kun et par år efter opstanden på 'Den Himmelsk Freds Plads'. Kineserne gjorde alt for at vi skulle føle os velkomne. Beijing var nok på det tidspunkt en af de sikreste storbyer i verden at færdes i - straffen for at forulempe turister har været meget hård.

Beijing.

Det eneste sted man skulle holde sig borte fra var 'Den nye forbudte by' som ligger lige ved siden af den 'gamle', ellers var der total frihed til at bevæge sig rundt i byen. Det var nu ikke altid lige morsomt. Som en 185 cm høj europæisk 'langnæse' ragede jeg en del op over størsteparten af kineserne og blev nysgerrigt betragtet af de utrolig mange mennesker der færdedes i gaderne.

Et andet forhold som jeg havde svært ved at vænne mig til var trafikreglerne. For det første var det tilladt at dreje til højre ved rødt lys. For det andet var det altid den stærkeste trafikant der havde forkørselsret. Rækkefølgen var Busser og lastbiler, personbiler, cykler og til sidst fodgængere.

Selv om der var grønt lys, skulle fodgængerne således holde tilbage for alle andre trafikanter. På et tidspunkt befandt jeg mig midt ude på en 6-sporet gade da lyset skiftede. Der var busser og biler både foran og bagved - puha!

I slutningen af 60'erne frygtede formand Mao en invasion fra Rusland. Der blev derfor bygget en underjordisk by med flere hundrede kilometer tunneller under Beijing. De næsten 100 nedgange til byen er bl. a. placeret i forskellige forretninger som i dag benytter tunnellerne som lager. I mange af tunnellerne er der bygget sidetunneller til beboelse. De benyttes i en vis udstrækning som herberg for de fattige.

Den første uge var en traditionel uge med udflugtsture til de store seværdigheder.

Den forbudte by

Beijing er fra gammel tid opbygget med gader der går vinkelret på hinanden. I centrum ligger så først Kejserbyen, hvor høje embedsmænd boede og inde i kejserbyen ligger så Den Forbudte By, hvor over 24 kejsere i Ming og Qing dynastierne har boet.

Den forbudte by blev opført af Ming kejseren Zhu Di i 1400 tallet. Adskillige Brande har bevirket at bygninger nedbrændte og blevet genopført, så de fleste af de bygninger der står tilbage i dag er fra 1700 tallet. Ingen almindelige borger måtte betræde området - deraf navnet den forbudte by, det kunne koste hoved at trænge ind i paladset 

Fra den himmelske freds plads bevæger man sig gennem den himmelske freds port (Tian An Men) før man kommer til den egentlige indgang (WuMen). Gennem denne port kommer man til det ydre palads kompleks. Gennem yderligere en række porte når man frem til det indre palads kompleks som omfatter kejserfamiliens privat boliger og residents.

Ialt omfatter den forbudte by 800 bygninger med mere end 9000 rum.

Den kinesiske mur

 

 

 

Sommerpaladset

Livet på landet

Fabrikker

 

 

©  COPYRIGHT 2008 ALL RIGHTS RESERVED PER KORNING OVE.